Rollebeskrivelse for
lagsorgansiering i Korsvoll Håndball
Formål
Denne rollebeskrivelsen har som formål å definere ansvarsområder og oppgaver for støtteapparatet rundt håndballagene i Korsvoll IL. Målet er å sikre en god organisering rundt hvert lag, slik at trenerne kan ha fokus på utvikling av spillerne, og at rammene for både utøvere og foresatte blir så forutsigbare som mulig.
Rollebeskrivelsen gjelder alle årganger, og alle involverte skal sette seg godt inn i sitt ansvar. Innholdet er forankret i Korsvoll Håndball sportsplan. Alle som har en rolle i Korsvoll Håndball – enten som spiller, trener, årgangsansvarlig eller annen del av støtteapparatet – forplikter seg til å sette seg inn i og etterleve klubbens sportsplan, og bidra til at denne følges i praksis.
Alle lag skal som et minimum ha følgende roller besatt:
- Hovedtrener
- Medtrener/assistenttrener
- Årgangsansvarlig
- Sosialansvarlig
- Dugnadsansvarlig
Jo flere foreldre som bidrar inn i forskjellige roller, utgjør mindre belastning på den enkelte. Alle i teamet rundt laget har ansvar for å:
- være et godt forbilde på og utenfor banen
- bidra til et trygt, inkluderende og utviklende miljø for alle spillere
Hovedtrener
Hovedtrener har det sportslige hovedansvaret for laget, inkludert planlegging, gjennomføring og utvikling av spillere. Treneren skal være trener og fokusere på et best mulig sosialt og sportslig opplegg.
Hovedtrener har ansvar for å:
- være et godt forbilde på og utenfor banen.
- bidra til et trygt, inkluderende og utviklende miljø for alle spillere.
- lage treningsplan for sesongen.
- planlegge og lede treninger tilpasset alder, ferdighetsnivå og utvikling.
- foreta laguttak og rullering av spillere.
- gjøre uttak til SPU.
- delta på obligatoriske workshops i forbindelse med temaserie.
- sørge for hospitering av spillere.
- ha tett dialog med klubbens sportslige ledelse.
- samarbeide med årgangsansvarlig om logistikk og administrasjon.
- være lagleder på kamper og cup i henhold til treneravtale.
- gjennomføre spillersamtaler og spillermøter.
Hovedtrener kan delegere oppgaver (dog ikke oppgave 1 og 2) til andre i trenerteamet. I yngre årsklasser kan hovedtrenerrollen innehas av en forelder.
Medtrener/assistenttrener
Medtrener støtter hovedtreneren i det sportslige arbeidet og er aktivt med under treninger og kamper.
Medtrener har ansvar for å:
- være et godt forbilde på og utenfor banen.
- bidra til et trygt, inkluderende og utviklende miljø for alle spillere.
- delta i planlegging og gjennomføring av treninger.
- være diskusjonspartner for hovedtrener i sportslige spørsmål.
- være lagleder på kamp i henhold til treneravtale.
Foreldretrener/lagleder
En foreldretrener eller lagleder kan også ha rollen som årgangsansvarlig, eller være en forelder som har hatt/trent laget tidligere. Foreldretreneren har ansvar for å delta på treninger, kamper og cuper i samarbeid med hovedtrener, og etter nærmere avtale.
Foreldretrenere og eventuelle foreldre som er assistenttrenere skal ikke delta i uttak til SPU. Dersom foreldretrener fungerer som hovedtrener, skal uttak til SPU diskuteres med sportslige ledere. Normalt skal heller ikke foreldretrenere gjøre laguttak. Forøvrig er rollen lik medtrener/assistenttrener.
I lag med unge eller uerfarne trenere er foreldretrenerens rolle særlig viktig som støttespiller. Det forventes at man bidrar som diskusjonspartner, veileder og gir konstruktive, positive tilbakemeldinger for å støtte trenerens utvikling til det beste for laget og Korsvoll.
Årgangsansvarlig
Årgangsansvarlig har det overordnede administrative ansvaret for laget, og fungerer som bindeledd mellom klubb, foreldre og trenere.
Årgangsansvarlig har ansvar for å:
- være kontaktpunkt mellom lag/foreldre, lag/trenerteam og klubben/håndballgruppen. Uenigheter/konflikt løftes direkte videre i henhold til rutine for konflikthåndtering.
- Administrere årgangens Spond-gruppe.
- registrere spillere og foresatte i Spond, sende invitasjoner til treninger, kamper, cuper, dugnader og sosiale tiltak.
- informere om politiattest for relevante roller (trenere, lagledere, årgangsansvarlig).
- melde på til seriespill, temaserie, cuper og annet i samråd med hovedtrener.
- søke om omberamminger i TA i samråd med hovedtrener.
- koordinere utstyr fra klubb (lagbag, drakter, førstehjelpsutstyr og annet)
- følge opp nye spillere og foresatte, blant annet informere om innmelding via Min Idrett.
- organisere foreldremøter to ganger i året.
- legge til spillere i kamptropp i MinHåndball i samarbeid med trenerteam.
- økonomiansvar og oversikt over lagskassen.
Årgangsansvarlig kan delegere disse oppgavene til andre voksne i tilknytning til laget.
Sosialt ansvarlig
Sosialt ansvarlig har ansvar for å planlegge og gjennomføre sosiale tiltak for laget, med mål om å fremme trivsel, samhold og et inkluderende miljø – både på og utenfor banen, i samarbeid med resten av teamet rundt laget.
Sosialansvarlig har ansvar for å:
- planlegge og gjennomføre sosiale aktiviteter for laget i løpet av sesongen,
(f.eks. pizzakveld, juleavslutning, sesongavslutning, teambuilding m.m.). - bidra til å bygge et trygt og godt lagmiljø hvor alle føler seg sett og inkludert, både på og utenfor banen.
Dugnadsansvarlig
Dugnadsansvarlig har ansvar for å organisere og følge opp lagets dugnadsoppgaver, slik at laget bidrar til klubbens drift og arrangementer på en effektiv og rettferdig måte. Rollen er viktig for å sikre at praktiske oppgaver blir løst, samtidig som ansvaret fordeles likt blant foresatte.
Dugnadsansvarlig har ansvar for å:
- planlegge, organisere og følge opp dugnader for laget i forbindelse med kamparrangementer.
- sette opp og formidle dugnadslister.
- planlegge og gjennomføre dugnader i forbindelse med salgsdugnad og andre dugnader som sikrer inntekt til klubb og/eller lagskasse. Dette kan ev. delegeres til egen ressursperson.
Dommeransvarlig
Lag som er 14 år og eldre skal ha en egen dommeransvarlig. Dette året har spillerne mulighet til å ta dommerkurs.
Dommeransvarlig har følgende oppgaver:
- Ha kontakt med dommerkontakt i klubben.
- Bistå med å arrangere dommerkurs i barnehåndball.
- Sørge for at interesserte spillere meldes på dommerkurs.
- Fordele tildelte dommeroppgaver jevnt på de spillerne i egen årgang som har gjennomført dommerkurs.
- Sikre at dommerne har med seg foreldre som følger dem opp i hallen og gir veiledning når de dømmer. Det er mulig å arrangere foreldrekurs for å øke kunnskap om hva veiledning under dommeroppdrag innebærer.